SPEDYCJA DROGOWA
TRANSPORT DROGOWY TOWARÓW i jego zalety
Transport drogowy to najczęściej wybierany wariant dostawy. Dostawa od drzwi do drzwi oraz czas dostawy, różnorodność rodzajów naczep są niewątpliwymi zaletami samochodów.
KIEDY WYBRAĆ TRANSPORT SAMOCHODOWY DROBNICOWY?
Transport samochodowy drobnicowy (LTL) pozwala na dostawę małych partii towaru. Nawet w przypadku ładunków niebezpiecznych (ADR), czy wymagających przewozu w temperaturze kontrolowanej produktów spożywczych, transport samochodowy w składzie przesyłki zbiorowej jest możliwy. Auta zbiorcze wyjeżdżają z magazynów konsolidacyjnych w Polsce, Litwie, Czechach, a ich trasy są dostosowane do kodów celnych i rodzajów towaru.
Przy małych zamówieniach, w czasie braku sezonu lub na początku współpracy z kontrahentem, warto skorzystać z możliwości, które daje transport drogowy drobnicowy.
SPEDYCJA SAMOCHODOWA – co jest ważne przy wyborze podwykonawcy?
Przy wyborze spedycji drogowej warto zwrócić uwagę na doświadczenie w przewozach podobnej grupy towarów do kraju przeznaczenia, ze względu na znajomość przepisów dotyczących przewozu np. towarów niebezpiecznych, fitosanitarnych, weterynaryjnych, embargowych itp.
Pożądana jest także znajomość lokalnych i tranzytowych uwarunkowań, umiejętność posługiwania się językiem używanym w danym kraju.
Dobrze dobrana spedycja samochodowa, doradzi w kwestiach wyboru trasy, dokumentacji, wesprze i pomoże w rozwiązaniu trudnych sytuacji.
Co zapewni dodatkowy spokój?
Dodatkowy spokój zapewnia ubezpieczenie Cargo ładunku. Klauzula A ma najszerszy zakres, obejmuje oprócz ryzyka transportowego również ryzyko związane z przechowywaniem towaru.
Ponadto, gdy spedycja drogowa informuje o statusie dostawy, wiemy, gdzie znajduje się nasz ładunek, a odbiorca może przygotować się do rozładunku i odprawy importowej.
Wybór miejsca odprawy celnej
Przy eksporcie/imporcie towarów do/z krajów trzecich powstaje też pytanie o organizację odprawy celnej.
Odprawę celną eksportową można zrobić w dowolnym miejscu w Unii Europejskiej, jednak my radzimy to robić w kraju rezydencji eksportera, żeby później nie było trudności z udowodnieniem wywozu towaru (IE 599) .
Agencja pomoże w uzyskaniu numeru eksportera EORI, zarejestruje firmę w systemie PDR, wystawi deklarację celną (EX1, T1), świadectwo pochodzenia, pomoże w doborze kodów celnych.
Jakie rodzaje naczep są wykorzystywane najczęściej?
– Firanka/Burtofiranka
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,45m, wys. 2,75m;
Kubatura*: 90m3;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: bokiem, górą, tyłem.
Opis: Naczepa typu firanka jest przeznaczona do przewożenia większości ładunków neutralnych. Łatwość załadunku dzięki odsuwanym kurtynom bocznym, rozsuwanemu dachowi oraz otwieranym tylnym drzwiom.
Burtofiranka dodatkowo posiada sztywne boczne burty o wysokości kilkudziesięciu centymetrów dla lepszego zabezpieczenia ładunków ułożonych luzem na podłodze.
– Mega
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,45m, wys. 3,00m;
Kubatura*: 100m3;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: bokiem, górą, tyłem.
Opis: Naczepa typu firanka o zwiększonej wysokości do 3,00m, umożliwiająca przewóz ładunków o większej objętości i wysokości.
– Coilmulda
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,45m, wys. 2,75m;
Kubatura*: 90m3;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: bokiem, górą, tyłem.
Opis: Naczepa typu firanka wyposażona w muldę – specjalny kanał o głębokości ok. 30 cm i długości 8-9m wbudowany w podłogę. Ten rodzaj naczepy używany jest do transportu ciężkich bębnów, walcowatych zbiorników, czy dużych metalowych rolek.
Taka konstrukcja podłogi umożliwia bardzo stabilne umiejscowienie ładunku.
– Izoterma
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,45m, wys. 2,70m;
Kubatura*: 90m3;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: tyłem.
Opis: Naczepa zabudowana, posiadająca sztywne ściany i dach. Najczęściej używana jest do przewozu ładunków o wysokiej wartości.
– Chłodnia
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,45m, wys. 2,65m;
Kubatura*: 88m3;
Ładowność*: do 22 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: tyłem.
Opis: Naczepa zabudowana wyposażona w agregat chłodniczy, który umożliwia podtrzymanie temperatury towaru w zakresie od -25oC do +25oC. Najczęściej używana jest do przewozu ładunków wymagających specyficznych warunków temperaturowych, np. mrożone mięso, świeże owoce, czekolada, leki.
– Zestaw przestrzenny 110-120m3
Wymiary*: dł. 15,4m (7,7m+7,7m), szer. 2,45m, wys. 3,00m;
Kubatura*: 110-118m3;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 38 miejsc paletowych;
Sposoby załadowania: bokiem, górą, tyłem.
Opis: Zestaw przestrzenny tzw. tandem składa się z dwóch oplandeczonych części: naczepy zintegrowanej z samochodem oraz przyczepy. Zwiększone wymiary pozwalają na przewóz ładunków o dużych objętościach (styropian, wełna mineralna, meble, duże AGD).
– Platforma
Wymiary*: dł. 13,6m, szer. 2,55m, wys. 1,04m;
Ładowność*: do 24 ton brutto, 33 miejsca paletowe;
Sposoby załadowania: bokiem, górą, tyłem.
Opis: Naczepa niezabudowana zwykle przeznaczona do przewozu ładunków ponadgabarytowych.
– Podwozie do przewozu kontenerów (Ciągnik siodłowy z ramą przystosowaną do przewozu kontenerów morskich 20-45ft.)
*Wymiary, kubatura oraz ładowność poszczególnych naczep mogą różnic się w zależności od producenta.